השר דרעי בראיון חריף: "סמינרים יסגרו אם לא יקבלו בנות, חד משמעית!"  • האזינו

    דוד לזר 10 Comment on השר דרעי בראיון חריף: "סמינרים יסגרו אם לא יקבלו בנות, חד משמעית!"  • האזינו
    11:48
    19.05.24
    נתי קאליש No Comments on התפילות מתקבלות: נדחתה הוצאתו להורג של יהודי באיראן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רדיו 'קול חי' ממשיך גם הבוקר (שלישי) במאבק נגד התופעה המדאיגה של העדר קבלת בנות לסמינרים, והבוקר ב'מדברים אקטואליה' בהגשתם של בצלאל קאהן ודוד חכם תקף שר הכלכלה ויו"ר ש"ס אריה דרעי את מנהלי הסמינרים ואמר כי "סמינרים יסגרו אם לא יקבלו בנות, חד משמעית! הבעיה העיקרית השנה היא לא ספרדיות – אשכנזיות, הבעיה העיקרית היא בנות להורים עובדים, שכל חטאם שמתפרנסים בצורה מכובדת. איפה שמענו על דבר כזה? כולנו גדלנו יחד עם משפחות עובדות".

    שר הכלכלה התבקש להתייחס לדבריו מהשנה שעברה כי יסגור סמינרים שלא יקבלו בנות והשיב: "מדובר פה בדיני נפשות, מדובר בעוול, אין לי מילים להגיד… כל שנה אנחנו נאלצים להתמודד עם הבעיה. תנסו לחשוב, אתם מכירים בעיה אחת, שתיים, שלוש.. תנסו לחשוב מה עובר על משפחה שצריכה… זה לא מהיום, זה חודשים ארוכים, הרישום לתיכונים הללו נעשה לפני פסח, הבנות הטובות או המיוחסות האלה כבר יודעות לאן נכנסות. ותארו לכם שיש בנות, הרבה מאד בנות עם המשפחות שלהם, עם כל המשפחה הרחבה, שחודשים, קרוב לשנה, שבייסורים עד הרגע האחרון".

    "אין ספק שהתקדמנו התקדמות גדולה מאד מאז פרשת עמנואל. בשנה שעברה, ברוך השם, בירושלים, ששם הייתה בעיה של מאות בנות, אפשר לזקוף את זה לזכותו של נציגנו הרב צביקה כהן (…). אני אתן לכם נתונים, עוד לא התחילה שנת הלימודים ולכן לא גמרנו את הסיפור. אבל בירושלים כל הבנות שובצו. אלא מה, שלצערי הרב סמינר אחד בעיקר, שהחליט השנה לצמצם את הכיתות מהשנה שעברה והוריד באחוזים ניכרים את התפוצה של הכיתות וזה דבר מבורך אבל כשאין פתרון אחר המשמעות של זה זה להשאיר 50 בנות, שחלקן ספרדיות אבל גם אשכנזיות", אמר דרעי הבוקר ב'קול חי'

    "ואותו סמינר שאתה מדבר עליו לא יודע שהוא משאיר חמישים בנות בחוץ…?"

    דרעי השיב כי "הוא יודע את זה וזה נגד עמדת העירייה. הן שובצו והם חייבים על פי חוק לקבל אותן. הוא יאלץ לקבל אותן בדרך הקשה, דרך משרד החינוך. הוא הוזמן לשימוע ואם הוא לא יקבל את זה הוא יאבד את הרישיון של התיכון שלו. אנחנו יודעים שבסוף הרי הוא יכנס ויקבל אותן, חבל שהם עושים את זה בדרך הקשה ולא בדרך הקלה. מי כמונו רוצה שהכיתות יהיו קטנות יותר. אנחנו הורים לילדים, אנחנו לא רוצים שילמדו שם פחות? אבל כשאין פתרון עכשיו והיום יש מצוקה חריפה, אתה לא יכול מנהג שנהגת בו שנים ארוכות, עכשיו להוריד כיתות, להקטין את התפוצה, כדי להשאיר אותן בחוץ".

    "השר אריה דרעי, סמינרים יסגרו אם לא יקבלו בנות?", נשאל השר על ידי המרואיינים.

    "חד משמעית! חד משמעית. באלעד אותו דבר ובכל מקום ומקום. אני לא רוצה כל שנה שאנחנו נחזור על זה!. הפתרון הוא מה שאמרתי כל השנים ולאט לאט כולם מסכימים שזה הפתרון: עד כיתה ח' אתה לא שומע על בעיות בבנות ביסודי. באים אליכם להתלונן? כמעט ולו חוץ ממקרים שהם צודקים למשל, משפחות לא נורמטיביות(…). אין כמעט בעיה, למה? כיוון שבכל שכונה, למשל בהר נוף יש שני בתי ספר והחלוקה היא לפי רחובות: מי שגר ברחוב הקבלן יודע איפה בית הספר של הבת שלו ומי שגר בשאולזון יודע(…). עד כיתה ח' הכל טוב ויפה".

    "הבנות חיות אחת ליד השנייה, ספרדיות, אשכנזיות, עובדים ואברכים… הבעיה העיקרית השנה הן לא הספרדיות. הבעיה העיקרית השנה היא בנות למשפחות שההורים שעובדים. ששומרים על אורח חיים חרדי קלה כחמורה וכל חטאם שהלכו ומתפרנסים בצורה מכובדת. אשכנזים וספרדים. ושם אני לא מוכן בשום אופן שבעולם! מה פירוש? איפה שמענו כזה דבר? איפה הייתה הנהגה כזאת? איפה גדלנו כשהיינו ילדים קטנים. כולנו גדלנו יחד עם משפחות שעובדות. איפה שמענו כזאת הנהגה. לכן הפתרון הוא פשוט ביותר: כל בית ספר יסודי ימשיך במקומו או על ידו כתיכון עד כיתה י"ב. למה הבנות שלנו צריכות לנסוע באוטובוסים? למה להגיע בתחבורה ציבורית?".

    שר הכלכלה דרעי סיפר כי אתמול ישב עם סגן ראש עיריית אלעד צוריאל קריספל ויחד הם פועלים בעיר בשקט על מנת לפתור בעיה בעיה וכי הוא מעורב בפרטים עד לרמת שמות המשפחה. "הבעיה באלעד, זה לא בעיה של ספרדיות. נכון שגם בנות ספרדיות מעורבות שם. שם הבעיה אחרת, לצערי הרב בתוך הציבור הליטאי יש מלחמות גדולות על בעלות על התיכונים הללו, למי הם מיוחסים ושם הם שברו כל מוסכמה וחבל שאנחנו מגיעים לבית המשפט, תבינו, בעיר חרדית, בתור חרדים, אנחנו מגיעים לבית המשפט כיוון שכל אחד עושה דין לעצמו".

    עוד אמר דרעי כי "אני רוצה לבשר לכם שאנחנו כבר בקדנציה הקודמת הנחנו הצעת חוק של בתי ספר אזוריים, שהתיכונים יהיו אזוריים, לצערנו היינו באופוזיציה ולא הצלחנו לקדם את זה. כיום אני בשיחות ארוכות עם שר החינוך ועם ראש הממשלה וחברי למפלגות החרדיות, אנחנו נתאם את העניין הזה. אני מקווה שעכשיו כולם מבינים שזה הפתרון היחידי".

    "אומרים מנהלי הסמינרים, מה שנכון לכיתות א' עד ח' לא בהכרח נכון לכיתות ח' ומעלה. המנטאליות משתנה, בנות בוגרות, סגנון שונה, אווירה שונה, צריך להפריד ואי אפשר להפוך את הסמינרים לאזורי, זה לא תמיד עובד" נשאל דרעי.

    דרעי: "את כל הטענות, אני יכול לענות לך. זה לא ימשיך להיות אותו צוות. העיקרון הוא שבשכונה יהיה פתרון לכל הבנות ויחויב כל סמינר שיפתח באותן שכונות ואין לי בעיה שהסמינרים ימשיכו להיות סניפים של אותם סמינרים גדולים בשכונות. איפה כתוב שכל סמינר צריך להיות 2000 בנות ו- 3000 בנות? זה בריא הדבר הזה? ישימו לב לכל בת ובת,  יהיו בכל תיכון כזה 250-300 בנות, ימשיכו במקום שלהם, יצאו בבוקר חמש דקות לפני הזמן ויחזרו הביתה מיד, יכינו שיעורי בית ויעזרו בבית ויהיו בבית שלהם ולא יטלטלו שעה וחצי בהסעות ואטובוסים דחוסים".

    כמו"כ, התייחס שר הכלכלה דרעי הבוקר ב'מדברים אקטואליה' לסערת הגיורים וליומת הגיורים האלטרנטיבים של רבני צוהר, לדבריו, "כשמרן, זכר צדיק וקדוש לברכה, בבחירות לרבנות הראשית בישראל, יצא במילים חריפות ביותר נגד המועמד של הציונות הדתית ואחרים, מרן התבטא בביטויים קשים מאד נגדו ואנשים לא הבינו למה".

    "היום אנשים מבינים איך מרן ראה מרחוק והבין מה הסכנה בכל המגמה הזאת של הרפורמה ו'היהדות החדשה'. מישהו מעלה על דעתו שאנחנו לא רוצים בדרכי נועם? מי כמו מרן הסתובב בכל הארץ כדי לקרב את היהודים. ללכת ולקחת את ההלכה ולשנות אותה נגד כל גדולי ישראל, נגד ההלכה, נגד שולחן ערוך, כדי למצוא חן, כדי להכפיש את הרבנות… מה שקרה כאן".

    הרב עובדיה יוסף

    לדבריו, "הויכוח העיקרי הוא בתוך הציונות הדתית. גם רבני הציונות הדתית מבינים שאותה קבוצה שעושה דין לעמה יוצרת אנרכיה. היא הורסת את המוסד שהם בנו אותו, הרבנות הראשית לישראל. ואני שמח שכל הרבנים של הציונות הדתית, רובם ככולם, אמרו שהם אל מכירים בגיורים הללו ויצאו נגדים. ככה צריך להסתכל על הקבוצה הזאת, כקבוצה שולית שלא יודעת להפסיד בכבוד, לא הצליחה בעולם הרבנות ולכן החליטה 'אחרי המבול' ו'תמות נפשי עם פלשתים' והחליטה להרוס את הכל. צריך להוקיע אותם ולשים אותם בצד ולהמשיך בעבודה המשותפת ברבנות הראשית. כך צריך להתייחס אבל הנזק שהם גורמים כיוון שהחילונים לא מבינים את הדבר הזה".

    דרעי סיפר כי "אמרתי למי שאמרתי בציבור החילוני בשקט בשיחות 'אני רוצה לראות כשהם יפסקו לכם הלכה שאסור לסרב פקודה לחיילים לפנות ישובים, אני רוצה לראות שגם תגידו שהם נאורים', עכשיו הם הורסים במו ידיהם את כל הקונצנזוס, את כל ההסכמה, את כל הסטטוס קוו במדינת ישראל. הרי זה לא יגמר בזה! מה הם רוצים, ליצור קהילות קהילות? זה סתם יוצר אנרכיה הרי הרבנות פועלת על פי חוק. אז מה יקרה, מחר בבוקר לא ימצא חן בעינייך פסיק דין של שופט אתה תקים בית משפט אלטרנטיבי? זה לא ייתכן כזה דבר. הם מדברים בשם הממלכתיות".

    כמו"כ ציין דרעי כי לדעתו הם לא יצלחו ברפורמה: "אנחנו בשלטון ובשביל זה אנחנו בשלטון ואנחנו נדאג, כמו שדאגנו כשהממשלה שינתה את ההחלטה בנושא הגיור והחזרנו את זה חזרה לרבנות הראשית כפי שהיה כל השנים".

    האזינו לראיון המלא:



    10 תגובות

    מיין תגובות
    1. 10

      -אם יש כל כך הרבה בעיות צריכים לפתוח סמינרים נוספים.
      50 בנות בכיתה ומצפים להכניס עוד?
      -אם הורים עובדים רוצים להיות דווקא עם בנות אברכים, הם בעצמם רואים את ההבדל ורוצים שהילדים שלהם יקבלו את הטוב ביותר.
      -ההוכחה היא שאם יפתחו סמינר להורים עובדים הם לא ירצו!
      -לא מכלילה בכלל אבל לא מדובר בכל הסמינרים ומותר לכמה לשמור זכות זו לעצמם. ילדה שגדלה כל חייה למען התורה ואף הקריבה לכך אינה אותה ילדה שחיה בבית שהיום כולו מוקדש ללהרוויח כסף.
      -כמובן שיש משפחות מצוינות שעובדות ויודעות את העיקר ואותן צריך לקבל.
      [כמוכן הרבה מהצעירים שמתחתנים היום -חרדים אבל מתלבשים כמו…
      אל תצפו שיקבלו את הבת שלכם לסמינר או את הבן שלכם לחיידר.
      זה יקרה מהר מאד צריך לחשוב מראש אם אתם רוצים להראות ככה תפתחו מוסדות מהסוג שלכם.]

    2. 9

      אני אשכנזיה שבתי לא התקבלה לסמינר כי בעלי בן תורה עובד. שומו שמיים

    3. 7

      בושה !!!!!!!!!!!!!!!פשוט בושה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    4. 5

      כולם מצפצפים והשירה עוברת…
      עוד שבועיים נשכח מהנושא עד לקיץ הבא…

    5. 4

      דרעי לא כולם בסמינר החדש כמו הבת שלך

    6. 3

      השנה זה לדעתי יותר חמור מכל שנה!!
      אני מכירה רק מהרחוב המון בנות שלא התקבלו…..
      וזה רחמנות כי היה להם חרה של חופש שהם לא יודעות לאן הם הולכות ועד מתי יתמשך אותו חופש!!!!1
      ודרך אגב אלה שלא מקבלים בנות צריכים לקחת את זה על הגב שלהם שבנות שהם בלי שום מסגרת הם לא נשארות בגדר "חרדיות" ולא באשמתם!
      כל הכבוד לדרעי….

    7. 1

      חצי שנה טלפונים לכל המנהלות עובדי עיריה בכירים טל. לירושלים..הכל סיפורים והבטחות רק בתיקשורת..לא מובן בכלל למה לא מקבלים ולא בונים עוד סימינרים באלעד..אתם יודעים להבטיח ולדבר יפה רק בתיקשורת..באלעד אין כמעט סימינרים לספרדיות.בבני ברק גברא עושה בעיות.באלעד בית מרגלית מנהלת מרשעת וקשה שאין כמוה,שעושה קשיים ולא מקבלת